Svar: Baby - mad, vand og vægt
16. august 2020
Alder:
9 mdr.
Kære L.
Tak for dine fine spørgsmål omkring mad, vand og vægt - jeg svarer i den rækkefølge du har stillet dem :)
Jeres datter bør tilbydes vand til alle måltider og kan også tilbydes vand som tørstslukker ind imellem. Du må gerne give hende 50-100 ml af en kop og så må hun selv styre, hvor meget af dette hun har behov for at drikke. Derudover vil de fleste børn trives med 3 amninger i døgnet med den alder jeres datter har nu - og vand sammen med de 3 amninger vil normalt være nok til at dække hendes væskebehov.
Du skal se på hendes bleer for at vurdere, om hun får væske nok. Det er vigtigt, at hun stadig tisser godt, og hendes urin skal være klar. Den må ikke være gul og koncentreret. Den vil dog naturligt være meget tung om morgenen og urinen i hendes natble, når I står op, kan godt være mere koncentreret, men i løbet af dagen skal hun "tisse klart". Hendes udregnede væskebehov vil være ligge mellem 900-950 ml i døgnet med den vægt hun har. Det kan lyde af meget, når du ser på de slurke hun tager af en kop - men størstedelen vil sandsynligvis blive dækket via brystet. Og igen - du skal holde øje med hendes bleer for at vurdere, om hun får væske nok.
Tegn på mild væskemangel:
Hun virker i stigende grad tørstig.
Hendes slimhinder i munden og på tungen virker tørre, hun mangler spyt.
Hun tisser mindre end hun plejer og urinen er gul og koncentreret.
Mild væskemangel klares ved at tilbyde hende mere væske, mere vand af kop, lægge hende hyppigere til brystet...
Tegn på moderat/svær væskemangel:
Hun tisser ikke, eller hendes bleer virker tørre, eller hun har måske kun 3 våde bleer i døgnet. Hun skal stadig helst have 6 våde bleer i døgnet.
Hun virker træt og sløv, reagerer f.eks. ikke på skiftning, melder ikke sig selv...
Hun græder uden tårer.
Hun har mørke rander under øjnene og øjnene kan virke indsunkne
Hendes hud trækker sig langsomt sammen - hvis du kniber hendes hud på maven, så vil den rynke sig sammen og holde denne rynken i mere end 2 sekunder.
Børn med moderat eller svær væskemangel skal med det samme ses af en læge.
I må gerne bruge en tudkop, gerne med to hanke, så hun selv kan holde kommen og føre den til munden. Det kan være lettere at drikke af og dermed være med til at sikre, at der kommer mere vand i maven og mindre ved siden af :) Samtidig vil hun måske synes det er sjovt selv at drikke og kunne styre det - og derfor også drikke mere.
I kan også have en kildevandsflaske, evt. med tut, men på tur, så hun kan få lidt ekstra vand, hvis I er ude at trille med barnevognen eller lignende. Hun behøver ikke få sutteflaske med den alder hun har. Hendes væskebehov kan fint dækkes via kop og brystet :)
Med hensyn til at spise med ske, så er dette rigtig svært for børn - netop fordi de drejer i håndledet, når skeen føres til munden, det gør at maden falder af og det derfor ikke lykkes for dem, hvilket naturligt er voldsomt frustrerende. Derfor er mange børn omkring 16 måneder, før de egentlig mestrer at spise rigtig med ske.
Det er derimod en rigtig god idé, at I vænner hende til at spise med gaffel. På en gaffel sidder maden fast og det giver derfor en succesoplevelse at spise med en gaffel. I starten skal du komme maden på gaflen, og ofte vil din datter så tage maden af gaflen og putte den ind i munden. Men stille og roligt vil hun lære at spise maden direkte fra gaflen, altså føre selve gaflen med mad til munden og kunne putte gaflen ind i munden. Det kan være en god idé at have gang i to gafler, så du hjælper hende med at få maden på gaflen, hun får den i hånden, fører den til munden, spiser maden, og så bytter I, så du giver hende en ny gaffel med mad på, som hun så fører til munden, imens du gør næste gaffel klar.
Når det så er sagt, så er det dog også vigtigt, at du stadig lader hende spise med fingrene, så hun øver sit pincetgreb og også får lov til at mærke og fornemme konsistensen af maden :)
Med hensyn til hendes vægt, så kan vægten nogle gange godt stagnere lidt, især med den alder hun har, hvor hun både begynder at spise mere selv, og derfor ofte spiser lidt mindre end hun måske har behov for, og samtidig også begynder at kravle og bevæge sig mere omkring, og derfor forbrænder maden anderledes.
Det er dog vigtigt, at hun stadig tager på, og vægten kan godt stå lidt stille, men hun bør ikke tabe sig. Derfor vil det være rigtig godt, at du stadig supplerer med lidt på en ske, så hun bliver fyldt lidt ekstra op. Du må f.eks. meget gerne indføre en godnatgrød før sengetid, så hvis hun ikke har spist så meget til aften, så får hun lidt ekstra at sove på.
Det vil også være rigtig godt, hvis du fortsat kan forsøge at energiberige hendes mad. Det gør du ved stadig at bruge fedtstof og mme i hendes grød og mos, og når du giver hende mad i stykker, så skal du også medtænke fedtstof, så selvom hun spiser mere og mere samme mad som jer, så skal der lidt ekstra fedtstof til hendes portion.
Du bør f.eks. bruge smør/minarine eller lignende på brødet, du kan også med fordel give hende f.eks. makrel, laks eller lignende fed fisk, så hun får de sunde fedtstoffer den vej igennem, avokado, ost og lignende som også har et højt fedtindhold, må hun også meget gerne få :)
Hun må også gerne begynde at få lidt sovs, nu hvor hun er 9 måneder gammel, så det kan være en måde at få lidt ekstra fedtstof i hende f.eks. om aftenen, når I spiser aftensmad. Nogle gange kan du også blot give hende lidt smørsovs på de kogte grøntsager....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske